Submitted by szabo.akos on
Online vagy offline marketing? Social media? PR? Tartalommarketing? Új arculat? Márkaépítés? Segítünk a legjobb mix kiválasztásában.
A marketingpolitika alapja a marketingmix, amelynek elemeit együttesen és integráltan kell alkalmazni.
A marketingmixet termékeknél gyakran hívják az elnevezés angol kezdőbetűiből alkotott "4P"-nek: Product, azaz Termék, Price, azaz ár, Place, azaz Értékesítési hely és Promotion, azaz Vásárlásösztönzés.
A szolgáltatások esetében a 7P-t alkalmazzák, mely a 4P-hez képest a következő elemekkel egészül ki: People, azaz Kiszolgáló személyzet, Process, azaz Folyamat és Physical evidence, azaz Tárgyi környezet.
1. Termék, termékpolitika (Product)
A termékpolitika a termékek körének, tulajdonságainak, valamint a fogyasztónak való bemutatására vonatkozó elvek és módszerek összessége. A termékpolitikai döntések magukban foglalják:
- a terméktervezésre
- a választékra
- a formatervezésre
- a csomagolásra
- a márkapolitikára
- a minőségre
- a garanciára vonatkozó intézkedéseket.
2. Ár, árpolitika (Price)
Az árpolitika a kínált termékek árának meghatározására vonatkozó elvek és módszerek összessége. Az árképzés jelentősen eltér a termelés és a kereskedelem fázisaiban. Míg a kereskedelemben (a törvények ellenére) találkozhatunk a negatív árrés alkalmazásával (vásárlásösztönzés okán), a termelésben a költségelv átléphetetlen határokat alkot. A hagyományos árpolitikai megoldások közül fontos az árdifferenciálás (szezonárak) és a különféle árkedvezmények (pl. mennyiségi) nyújtása. Az árképzés segítségével lehetőség van a célpiac megnyerésére, a versenytársak legyőzésére, azonban minden esetben alapos elemzést, kellő körültekintést igényel. Elemei:
- árszínvonal
- árdifferenciálás
- ártaktika meghatározása
- költségvizsgálatok
- hitelfelvételi lehetőségek szabályozása
- a fogyasztói árérzékenység elemzése.
3. Hely, elosztási csatornák, értékesítési politika (Place)
Az értékesítési politika az elosztási csatornák kiválasztására és alkalmazására vonatkozó elvek és módszerek összessége. Azon döntések összessége, amelyek a termékek eljutását biztosítják a fogyasztókhoz, valamint meghatározzák ennek útjait és módszereit.
Döntést kell hozni:
- az értékesítési csatornákról
- a hálózatsűrűségről
- az elhelyezkedésről
- a készletről
- a szállításról.
4. Vásárlás-, értékesítésösztönzés (Promotion)
Az ösztönzéspolitika a vásárlókkal tudatja, hogy létezik a termék, felébreszti az igényt és a vágyat a termék iránt. Arra a tapasztalatra épül, hogy nem elég a maximális befektetési megtérüléshez (kevés ráfordított pénz, sok profit), ha van kereslet a termékre, ha jó a termék, ha elérhető a megfelelő disztribúciós pontokon, és a bolt akár hétvégén is nyitva tart: kell az is, hogy a termék a potenciális vevők figyelmébe, tudatába kerüljön. Ez utóbbit szolgálja a vásárlásösztönzés (a reklám, a vásárlásösztönzés (sales promotion) a személyes eladás (personal selling), a közönségkapcsolatok ápolásának egy része (marketing public relations). A reklám önmagában nem vásárlásösztönzés, azonban a vásárlásösztönzés lehet a reklám tárgya.
Tevékenységek: Reklám, PR, eladásösztönzés/ Kommunikációs elvek és követelményeik/ Reklámhatás elemzése, mérés. A reklámozás alapelvei az AIDA és az 5M modellben találhatók.
5. Emberi tényezők (People)
A kedves, udvarias, jól képzett személyzet nélkülözhetetlen!
6. Folyamat (Process)
A szolgáltatási folyamat minőségének egyenletes fenntartása komoly feladat.
7. Tárgyi elemek (Physical Evidence)
A különböző szolgáltatások más–más környezetet, tárgyi elemeket igényelnek.